نمایش نوار ابزار

با توافق ایران و چین رقم می خورد: تحقق سند چشم انداز فولاد

جمعه ۳ مرداد ۱۳۹۹

یک تحلیل گر بازارهای بین المللی صنعت فولاد معتقد است: توافقنامه ایران و چین، به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم می تواند نقش موثری در صادرات هر چه بهتر محصولات فولادی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار اخبار فولاد، طرح راه ابریشم جدید یا طرح یک کمربند و یک جاده، یک طرح سرمایه‌گذاری در زیربناهای اقتصادی بیش از ۶۰ کشور جهان و توسعه دو مسیر تجاری «کمربند اقتصادی راه ابریشم» و «راه ابریشم دریایی» است که توسط چین در سال ۲۰۱۳ ارائه شده‌ و در سال ۲۰۲۰  نیز با ایران به توافقات جدی دست یافته است. این در حالی است که تا چند ماه گذشته ایران در این طرح نبوده  و به نظر می رسد با توافق جدیدی که به وقوع پیوسته، ایران در این طرح و در مسیر زمینی جاده ابریسم جدید قرار خواهد گرفت. حال این پرسش از ذهن می گذرد که آیا این تفاهم نامه می تواند برای صادرات محصولات فولادی ایران که سالهاست با تحریم های آمریکا دست و پنجه نرم می کند مفید باشد؟

کیوان جعفری طهرانی، تحلیل گر بازارهای بین المللی صنعت فولاد در گفت و گو با اخبار فولاد با بیان این که تحریم های آمریکا را نمیتوان در همکاری های اقتصادی ایران و چین بی تاثیر دانست گفت: تا چند ماه گذشته، در طرح راه ابریشم جدید یا طرح یک کمربند و یک جاده که یک ابر پروژه خلاقانه با هدف توسعه طرح های زیربنایی است ایران حذف شده بود و به نظر می رسد با توافقاتی که با مقام های چینی شده، ایران نیز در این طرح حضور خواهد داشت.

وی در پاسخ به این سوال که این توافقنانه چه روندی را برای صنعت فولاد ایران به دنبال خواهد داشت افزود: به طور کلی؛ قیمت بازار را خود بازار براساس عرضه و تقاضا تعیین می کند که به دنبال آن رقابت سالمی در بازار حکمفرماست بنابراین نمی توان گفت به  طور صد در صد توافق ایران و چین منجر به افزایش حجم صادرات فولاد ایران به این کشور خواهد شد.

این تحلیلگر صنعت فولاد در ادامه با بیان این که انجام توافقنامه کشورهای ایران و چین در کاهش مشکلات صادرات به این کشور بی تاثیر نیست به تشریح این موضوع به این شکل ادامه داد: تحریم ایران معضلی است که صادرات فولاد کشور را با مشکلات بسیاری مواجه کرده و اگر صادراتی است بر مبنای تلاش بخش خصوصی دو کشور بوده و هیچ دولت چینی اجازه واردات فولاد از ایران را ندارد چرا که معاملات چین با کشور آمریکا صد برابر بیشتر از معاملات با ایران است لذا تنها راهکار کاهش یا رفع مشکلات صادرات فولاد ایران توافقاتی است که برای راه اندازی بانک مشترک ایرانی – چینی طبق این توافقنامه در نظر گرفته شده است.

جعفری طهرانی؛ در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که طبق این توافقنامه قرار است بانک ایرانی – چینی جدید تاسیس شود افزود: که در این صورت معاملات چین و ایران با استفاده از ارز یوان چین به جای دلار خواهد بود و به تبع مزیت هایی خواهد داشت که از آن جمله می توان به علاقه بیشتر خریداران به محصولات فولادی ایران اشاره کرد.

به گفته وی، این توافقنامه می تواند به صادرات محصولات فولادی به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم تاثیرگذار باشد.

منبع: اخبار فولاد

دیدگاه ها