نمایش نوار ابزار

بازی دیپلماسی و تحریم‌ برای صنایع معدنی ایران

دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۸

کارشناس ارشد بین‌المللی صنعت فولاد گفت: مناسبات دیپلماتیکی که با برخی کشور‌ها داریم، چندان قوی نیست که بتوان صادرات را تقویت کرد. از طرف دیگر با وجود تحریم‌ها و نفوذ کشور‌های قدرتمند بر روی سایر کشورها، حتی کشور‌های دوست هم در خرید از مواد معدنی ایران عقب می‌‌نشینند.

استرالیا، برزیل، چین، هندوستان از جمله مطرح‌ترین و موفق‌ترین شرکت‌های معدنی جهان هستند.

استرلیا و برزیل صادرات عمده به چین دارند. زغا‌ل سنگ، سنگ‌آهن، مس از جمله محصولاتی است که از استرالیا به چین صادر می‌شود. ایران در صادرات شرایط دشواری را در  حال گذراندن است، تحریم‌ها و ضعف در دیپلماسی یکی از مهمترین عوامل این شرایط دشوار است. تقویت و فعال شدن دستگاه دیپلماسی ایران می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند و پتانسیل‌های صادراتی ایران را فعال کند.

کیوان جعفری طهرانی، تحلیلگر حوزه معدن، صنایع معدنی و کارشناس ارشد بین‌المللی صنعت فولاد در پاسخ به این پرسش که تاثیر مناسبات دیپلماتیک در وضعیت صنایع معدنی چگونه است، گفت: طبیعتا ما با کشور‌هایی می‌توانیم ارتباطات تجاری برقرار کنیم که مناسبات دیپلماتیک داریم، وقتی ارتباط ارتباط سیاسی با کشوری قطع می‌شود، شانس ارتباطات تجاری به صفر می‌رسد.

تحلیلگر حوزه معدن، صنایع معدنی افزود: ما در سال‌های گذشته سابقه صادرات صنایع معدنی به کشور‌های زیادی داشتیم که از جمله آن می‌توانیم به عربستان اشاره کنیم بیش از ۲۰ سال پیش پرلیت و سنگ آهن به عربستان صادر می‌کردیم اما اکنون به دلیل برهم خورد مناسبات سیاسی، مناسبات تجاری نیز تحت‌الشعاع قرار گرفته‌ است.

وی در ادامه گفت: با برخی از کشور‌ها نیز ارتباطات دیپلماتیکی و تجاری داریم اما حمایت‌ها به گونه‌ای نیست که بتوانیم صادرات محصولات معدنی داشته باشیم. ۲۰ سال پیش ما به کشور کویت صادرات سنگ آهن، شن و ماسه و سنگ آهک داشتیم اما اکنون با وجود ارتباطات دیپلماتیک این صادرات وجود ندارد.

طهرانی گفت: به شکل کلی مناسبات دیپلماتیکی که با برخی کشور‌ها داریم، چندان قوی نیست که بتوان صادرات را تقویت کرد.  از طرف دیگر  با وجود تحریم‌ها و نفوذ کشور‌های قدرتمند بر روی سایر کشورها، حتی کشور‌های دوست هم در خرید از مواد معدنی ایران عقب می‌نشینند.

کارشناس ارشد بین‌المللی صنعت فولاد  با بیان این‌که غیر از مناسبات دیپلماتیک، تحریم‌های منطقه‌ای و بین‌المللی  بر فروش مواد معدنی ایران در عرصه بین‌الملل تاثیر‌گذار است، بیان کرد: تحریم‌ها عامل موثری بود که باعث شد کشور‌هایی همچون قطر نیز از خرید مواد معدنی همچون مس، فولاد، مواد پتروشیمی از ایران عقب بنشینند.

منبع: گسترش نیوز

دیدگاه ها