نمایش نوار ابزار

رونق بخشی به فعالیت های بخش مسکن راهکار اساسی خروج اقتصاد کشور از رکود است

دوشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۴

فعال اقتصادی و عضو هیأت مدیره و رییس امور بین الملل انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران گفت: رونق بخشی به فعالیت های بخش مسکن راهکار اساسی خروج اقتصاد کشور از رکود است و دولت باید در این زمینه برنامه ریزی کرده و اقدام عملی داشته باشد.

کیوان جعفری طهرانی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: ایران اسلامی با دارا بودن ذخایر عظم معدنی، توانایی کاهش وابستگی اقتصاد به نفت را داراست که مورد تاکید مقام معظم رهبری است.

وی گفت: در افق 1404 توسعه کشور، افزون بر 55 میلیون تن فولاد برای تامین رشد اقتصادی کشور نیاز است که به این منظور احتیاج به حداقل 160 میلیون تن سنگ آهن داریم، اما با تولید کنونی سالانه 48 تا 52 میلیون تن سنگ آهن، تا رقم مورد نیاز فاصله زیادی وجود دارد.

جعفری طهرانی افزود: با این حال، ذخایر معدنی کشور افغانستان که مطابق ارزیابی های سازمان زمین شناسی آمریکا حدود هزار میلیارد دلار تخمین زده شده، این کشور می تواند در تامین نیاز کشور به سنگ آهن مؤثر باشد.

وی ادامه داد: ذخایر ثبت شده سنگ آهن کشور حدود سه هزار میلیارد دلار تخمین زده می شود و علاوه بر آن هنوز ذخایر کشف نشده زیادی در سطح کشور داریم؛ این در حالی است که حفاری های سنگ های معدنی از عمق های کمتر از 100 متر انجام می شود و به دلیل هزینه های بالا تاکنون حفاری عمیق نداشته ایم.

رییس امور بین الملل انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران با اشاره به معدن ‘نوردیک’ کشور سوئد که در آن استخراج سنگ آهن از عمق هزار و 350 تا هزار و 500 متری انجام می شود، بیان داشت: این در حالی است که بطور نمونه در معادن گل گهر و چادرملو تازه به عمق 80 متری رسیده ایم و هنوز ظرفیت های استفاده نشده زیادی در اعماق معادن کشور وجود دارد.

وی تصریح کرد: 67 عنصر از مجموع عناصر جدول مندلیف در کشور وجود دارد که اگر به درستی مورد استفاده قرار گیرد، سرمایه ای که از این طریق جذب کشور می شود حتی از درآمدهای نفتی پیشی خواهد گرفت. جعفری گفت: در سال 93 سهم معادن در تولید ناخالص داخلی بین 0.6 تا 1.1 درصد به صورت مستقیم بود که البته بطور غیرمستقیم و با در نظر گرفتن فعالیت های حمل و نقل اعم از ریلی، زمینی و دریایی این سهم به شش درصد خواهد رسید.

وی اضافه کرد: این در حالی است که در همین سال سهم نفت از تولید ناخالص ملی 23 درصد و سهم خدمات و فعالیت های دلالی و واسطه گری از تولید ناخالص ملی 20 درصد بوده است و به همین دلیل است که درآمدهای کشور از جاهایی که باید تامین نمی شود و جای پیشرفت نداریم.

عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران با بیان اینکه اقتصاد ایران در وهله نخست باید نسبت به کاهش درآمدزایی خود از فعالیت های خدماتی و واسطه گری اقدام کند، خاطرنشان کرد: در صورتی که سهم درآمدهای ملی از بخش معدن حداقل 10 برابر افزایش یابد، سهم بسزایی در افزایش اشتغال و درآمدها در کشور خواهد داشت. وی یادآور شد: در بخش معدن برخلاف صنایع که متخصصان را از شهرستان ها و نقاط دوردست به شهرهای بزرگ می کشاند و در صورت مواجه شدن با مشکل این افراد به راحتی به شهرستان ها برنگشته و درآمدزایی نامطلوب واسطه گری افزایش می یابد، متخصصان و افراد خبره در مناطق دورافتاده حضور می یابند و قشر وسیعی از افراد جامعه مستقیما منتفع می شوند.

جعفری طهرانی گفت: بطور نمونه طی پنج سال گذشته در استان سیستان و بلوچستان با توسعه فعالیت معادن، درصد قابل توجهی از بومیان منطقه به این سمت جلب و جذب شدند و قاچاق مواد مخدر کاهش یافت، بنابراین توسعه معادن افراد بومی و همچنین متخصصان و نخبگان را به سمت اشتغال صحیح سوق می دهد.

** کمپین نخریدن خودروی صفر راه به جایی نمی برد

وی در ادامه با اشاره به ظرفیت 360 میلیون مترمربعی صنعت کاشی و سرامیک کشور، یادآور شد: هم اینک و به دلیل رکود ساخت و سازها، نیمی از تولیدات این صنعت در انبارها دپو شده است. این فعال اقتصادی بخش خصوصی بیان کرد: در صنعت فولاد نیز با توجه به پیش بینی تولید 55 میلیون فولاد در چشم انداز 20 ساله کشور و با توجه به نیاز داخلی 51 میلیون تنی در سال 1404، باید از هم اکنون به فکر صادرات مازاد تولیدات فولاد و بازاریابی باشیم.

جعفری طهرانی افزود: متاسفانه شاهدیم سهم صنعت در تولید ناخالص داخلی روز به روز در حال کاهش است و نگران این هستیم که به دلیل کم دردسر بودن و جاذبه کار واردات، بسیاری فعالان اقتصادی به این سمت و سو کشیده شوند. وی با اشاره به کمپین نخریدن خودروی صفر که این روزها در فضای مجازی داغ شده است، تصریح کرد: به نظر می رسد این کمپین نه به دلیل نزول کیفیت خودروهای داخلی، بلکه به دلیل کمبود نقدینگی مردم رونق یافته باشد.

رییس امور بین الملل انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران ادامه داد: در زمینه مسکن نیز به همین ترتیب است و با توجه به وابستگی تعداد بسیار زیادی از مشاغل کشور به مقوله مسکن، اگر مسکن در کشور رشد یابد اقتصاد نیز از تحرک لازم خواهد شد.

وی بطور نمونه با اشاره به اقتصاد چین، تصریح کرد: اقتصاد این کشور به عنوان دومین اقتصاد جهان در دوران ریاست جمهوری ‘هو جین تائو’ رشد سالانه بین 10 تا 14 درصد را ثبت می کرد، اما از زمان روی کار آمدن رییس جمهور ‘شی جین پینگ’ با افکار کمونیستی که قائل به مالکیت یک ملک از سوی هر نفر چینی بود، شاهد رکود در بخش مسکن این کشور، کاهش رشد اقتصادی و زمین خوردن ‘اژدهای زرد’ بودیم.

جعفری طهرانی تاکید کرد: رکود بخش مسکن و ساختمان سازی کشور، منجر به راکد شدن سایر فعالیت های مرتبط با این صنعت شده از جمله کاهش 180 میلیون متر مربعی صنعت کاشی و سرامیک شده که در این حوزه خواب سرمایه ای حداقل به ارزش یکصد ملیون دلار را در پی داشته است. وی با اشاره به دوران پساتحریم، تصریح کرد: امروز افراد جامعه از سرمایه گذاری ابا دارند، چرا که منتظر مشخص شدن نتایج توافقات هستند و شاهدیم بازار بورس نیز با رکود مواجه شده است.

عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران افزود: رکود عرصه های مختلف اقتصادی کشور از بخش مسکن آغاز شده است و مادامی که دولت اقدام مؤثری در این زمینه نداشته باشد، گردش اقتصادی در کشور ایجاد نخواهد شد.

وی بطور نمونه با اشاره به سرمایه گذاری بانک های پاسارگاد و پارسیان در بخش معدن، توضیح داد: طی سال های گذشته شاهد عدم سود دهی و ضرردهی این بانک ها بودیم که از رکود در بخش مسکن کشور ناشی شده و حتی شاهدیم واردکنندگان فولاد نیز به علت همین رکود با ضرر و زیان مواجه شده اند. جعفری تاکید کرد: رونق اقتصادی کشور در گرو آغاز بکار مجدد بخش مسکن است که به نوعی تمام بدنه اقتصاد را درگیر خود کرده است.

وی با بیان اینکه امیدوار بودیم دولت در دوران پساتحریم به حرکتی دست بزند تا شاهد رونق بخش مسکن از ابتدای سال 95 باشیم، گفت: متاسفانه چنین مطلبی را شاهد نیستیم و حداقل تا یک سال آینده رکود بخش مسکن ادامه خواهد داشت.

رییس امور بین الملل انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران تصریح کرد: تعدد زیاد بانک ها در کشور نشانه وجود مشکلات در اقتصاد کشور است، چرا که نشان می دهد مردم حاضر به سرمایه گذاری نیستند و پول هایشان را در بانک ها نگهداری می کنند.

وی تصریح کرد: مشکل کنونی اقتصاد کشور با رونق ساخت و سازها حل می شود، نه با راه اندازی کمپین نخریدن خودروهای صفر کیلومتر داخلی.

این فعال اقتصادی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به مانیتورینگ دقیق اوضاع اقتصادی کشور از سوی خارجی ها، هشدار داد: بدانیم و آگاه باشیم تا زمانی که سرمایه گذاران بخش خصوصی کشور سرمایه های خود را به اقتصاد داخلی تزریق نکنند، خارجی ها نیز به دلیل شرایط عدم اطمینان حاکم بر اقتصاد در ایران حضور نخواهند یافت و دولت باید به فکر راه اندازی چرخه اقتصاد باشد.

وی تصریح کرد: اگر دولت روی صنعت خودرو به عنوان محرک اقتصاد کشور برنامه ریزی کرده، به جایی نخواهد رسید و تحرک لازم ایجاد نخواهد شد؛ چرا که مردم مشکل نقدینگی دارند و حتی کمپین پیش گفته نیز به همین دلیل و ناتوانی بسیاری مردم در خرید خودروهای خارجی به جایی نخواهد رسید.

جعفری طهرانی با اشاره به تجربه دیگری از کشور چین، افزود: رییس جمهور این کشور با اقدامی به موقع و اعمال مالیات های سنگین بر واحدهای مسکونی خالی، رونق مجددی به بخش اجاره و خرید مسکن این کشور بخشید؛ اقدامی که به دلیل وابستگی زندگی افراد به مسکن تاثیرگذار شد و دولت جمهوری اسلامی ایران نیز باید اقدامات مشابهی را در عرصه مسکن برای رونق بخشی به اقتصاد داخلی مطمح نظر قرار دهد.

وی در پایان بار دیگر بر لزوم برنامه ریزی دولت برای تحرک بخشی به بخش مسکن به عنوان راهکار اساسی خروج اقتصاد از حالت رکود تاکید و تصریح کرد: توسعه معادن، رونق بخش مسکن و تمامی مشاغل و فعالیت های وابسته به بخش مسکن و در نتیجه رونق اقتصادی را به دنبال خواهد داشت.

گفتنی است، اولین کنفرانس بین المللی ‘سیاستهای صنعتی و تجاری برای توسعه صادرات غیرنفتی و ایجاد اشتغال’ با هدف تبادل نظر در مورد سیاست های صنعتی و تجاری مکمل سیاست های اقتصاد کلان اتخاذ شده توسط دولت و به منظور اطمینان از رشد بلندمدت اقتصاد صادرات محور و اشتغال زا روزهای ١٨ و ١٩مهرماه در تهران برگزار می شود لذا بخش اقتصادی ایرنا، گفت و گوهایی با نخبگان، اساتید دانشگاهها، کارشناسان و صاحبنظران اقتصادی به بخش صنعت کشور انجام خواهد داد تا علاقه مندان از وضعیت فعلی و برنامه های آینده کشور در این بخش آگاه شوند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

مطالب مشابه
دیدگاه ها