نمایش نوار ابزار

انتظار می رود بهای سنگ آهن وارداتی پس از تعطیلات چین به قوت خود باقی بماند

دوشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۶

کیوان جعفری طهرانی، مدیرعامل شرکت جامع تجارت در گفت و گو با استیل مینت گفت: احتمال کمی وجود دارد که قیمت سنگ آهن وارداتی به چین در دو ماه آینده کاهش قابل توجهی داشته باشد.

مصاحبه استیل مینت با کیوان جعفری طهرانی را بخوانید:

1- بازار سنگ آهن چین را پیش از تعطیلات سال نو چینی چطور پیش بینی می کنید؟

همانطور که می دانید بازار چین از روز 15 تا 21 فوریه شاهد تعطیلات عید شکوفه ها است و فعالیت های تجاری در مدت 2 تا 3 هفته محدود می گردد. انتظار می رود که بازار سنگ آهن وارداتی به اندازه یک هفته پیش از تعطیلات قوی باقی بماند زیرا مصرف کنندگان نهایی با کمبود محموله ها مواجه اند و مجبورند پیش از تعطیلات سال نو موجودی انبارهای خود را تکمیل کنند.

آیا انتظار می رود قیمت های سنگ آهن وارداتی پس از تعطیلات و برای مثال در ماه مارس 2018 افزایش چشمگیری داشته باشد؟

بعد از تعطیلات سال نو قمری کمتر کسی معتقد است قیمت ها کاهش چشمگیری را تجربه می کند و بیشتر انتظار می رود قیمت ها کم و بیش ثابت باقی بماند. رئیس جمهور چین در بیستمین کنگره حزب کمونیست چین در مارس 2018 رسما برای دور دوم به مقام ریاست جمهوری خواهد رسید و به مسند قدرت می نشیند، درنتیجه باید در انتظار اعلام اصلاحات و پروژه های جدید از سوی وی بود که قطعا قیمت ها را بعد از نشست سالیانه کنگره به سمت بالا هدایت خواهد کرد.

افزایش مورد انتظار قیمت ها پس از تعطیلات ، بازخوردهای مثبتی را داشته و پیش بینی می شود بازار شاهد افزایش قیمت و دپو در انبارها توسط کارخانه های فولادی در طول ماه مارس باشد.

پروژه هایی که توسط رئیس جمهور چین اعلام خواهد شد، انگیزه خوش بینانه ای را در بازار ایجاد کرده و شرایط را تقویت خواهد کرد.

3- آیا در چند ماه اخیر شاهد آغاز فعالیت کارخانه های گندله سازی جدیدی در ایران بوده اید؟ چه حجمی به ظرفیت تولید کشور افزوده شده است؟

ایران به دنبال دستیابی به خودکفایی در تولید گندله و کاهش واردات این محصول است و به جرات می توان گفت در دو سال گذشته با افزایش تولید به این مهم نزدیک شده است و شاهد کاهش واردات هستیم. به منظور کاهش بیشتر واردات، ایران تاکنون پروژه های گندله سازی جدیدی را آغاز کرده و انتظار می رود از سال آینده تولید در تعدادی از این کارخانجات شروع شود که خود تسهیل کننده تولید و مصرف داخلی خواهد بود.

– چه تاثیری کاهش ارزش پول کشور در صادرات سنگ آهن دارد؟ 

ارزش پول ایران در طول یک ماه گذشته حدود 40 درصد کاهش یافته که خود می تواند موجب افزایش صادرات برخی کالاها شود‌ هر چند در مورد صادرات سنگ آهن این مورد صادق نیست ، زیرا بهبود قابل توجهی در سهم صادرات سنگ آهن ایران به چین دیده نشده است.

در سال 2013 ایران سهم 2.3 درصدی از کل صادرات سنگ آهن به چین را داشت که در پایان سال 2017 به حدود یک درصد کاهش یافته است.

ایران به طور کلی در سال 2017 حدود 21.5 میلیون تن سنگ آهن به چین صادر کرده است.

5- بنظر شما تغییر بزرگی در نرخ حمل دریایی ایجاد خواهد شد؟

قیمت حمل کشتی های «سوپرا مکس» از ایران به چین در دو ماه اخیر شاهد رشد بود. نرخ حمل از بندرعباس به چین برای این کشتی ها حدود 17 دلار و برای کشتی های «هندی مکس» حدود 18 تا 18.5 دلار است.
اعمال عوارض صادراتی بر روی سنگ آهن فاین و لامپ بعد از 21 مارس 2018 می تواند موجب افزایش حداکثری کشتی ها جهت بارگیری قبل از نوروز شود و قیمت های حمل را بیش از پیش بالا ببرد.

6- چقدر احتمال وضع عوارض صادرات سنگ آهن وجود دارد؟

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران اعلام کرده که سنگ آهن فاین و لامپ می بایستی حتی الامکان در داخل کشور مصرف شوند و باید مانع صادرات آنها شد. به همین دلیل تعرفه 15 درصدی ممکن است اعمال شود. با این حال بازخورد خوبی از این تصمیم از سوی معدنداران و تجار داخلی دریافت نشده است و ممکن است چنین تصمیمی اتخاذ نگردد.

مطالب مشابه
دیدگاه ها