نمایش نوار ابزار

اخبار چاپ شده در روزنامه های جام جم، دنیای اقتصاد، اطلاعات و صنعت و معدن در مورد کنفرانس سنگ آهن سنگاپور

یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳

در نشست مشترک تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن در سنگاپور
تجار چینی، ایران را به قطع واردات سنگ آهن تهدید کردند

در نشست مشترک تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن در سنگاپور
تجار چینی، ایران را به قطع واردات سنگ آهن تهدید کردند

خط و نشان چینی‌ها برای واردات سنگ آهن/ تجار ایرانی به تعهداتشان عمل کنند
تجار چینی در نشست مشترک تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن در سنگاپور، ایران را به قطع واردات سنگ آهن تهدید کردند.

در نشست مشترک برخی تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران و چین که در سنگاپور برگزار شد، در مقابل تهدید برخی تجار چینی مبنی بر عدم خرید سنگ آهن ایران، صادرکنندگان ایران اعلام کردند که آماده صادرات سنگ آهن به کشورهای عربی هستند.

در این نشست که در جریان کنفرانس آهن و فولاد 2014 سنگاپور برگزار شد، چالش‌های پیش روی صادرات 2 میلیارد دلاری سنگ آهن ایران به چین مورد بررسی قرار گرفت.

در این نشست، پانگ، رئیس کلوپ وارد کنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن چین به موانع و مشکلات صادرات این محصول از ایران به چین اشاره کرد و گفت: هزینه بالای دموراژ در ایران و اینکه آنالیز سنگ آهن ایران بعد از ورود به چین با آنچه در متن قرارداد قید شده، منطبق نبود و عدم ثبات قوانین در ایران، اخبار ضد و نقیضی در مورد عوارض صادرات سنگ آهن از مهمترین موانع صادرات این محصول به چین است.

پانگ ضمن هشدار به برخی تجار ایرانی تأکید کرد: در صورتی که تولیدکنندگان ایرانی به تعهدات خود در مورد عیار سنگ آهن و ارسال به موقع آن عمل نکنند، تجار چینی ترجیح می دهند به جای خرید این محصول از ایران حجم معاملات خود را با برزیل و استرالیا که در سال جاری به ظرفیت تولید خود 50 میلیون تن اضافه می کنند، افزایش دهند.

وی افزود: حجم صادرات سنگ آهن از ایران به چین از 2.8 درصد به 1.8 کاهش یافته و بنابراین تجار چینی می توانند کسری خود را از استرالیا و برزیل تأمین کنند.

رئیس کلوپ واردکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن چین در این جلسه خطاب به شرکت‌کنندگان ایرانی گفت: شرکت‌های ریوتینتو و بی اچ پی 50 میلیون تن به ظرفیت سنگ آهن خود اضافه کرده‌اند و از سوی دیگر، هند به تازگی حضور خود را در بازارهای جهانی افزایش داده است.بنابراین اگر تجار و تولیدکنندگان ایرانی به تعهدات خود عمل نکنند، فولادسازان چینی سیاست جایگزینی را انتخاب خواهند کرد.

وی افزود: تجار ایرانی علاقه‌ای به قرار داد بلند مدت ندارند.

همچنین در این نشست کیوان جعفری طهرانی، عضو هیئت مدیره انجمن سنگ آهن با دفاع از تجار ایرانی، گفت: تولیدکنندگان و تجار سنگ آهن ایرانی به دنبال تعامل با تجار چینی هستند، اما در صورتی که چینی ها از ایران خرید نکنند، قطعاً هدف بعدی ما بازار فولاد سازان امارات و قطر خواهد بود.

وی افزود: در کنفرانس ابوظبی که 10 روز پیش برگزار شد، بسیاری از تولیدکنندگان فولاد منطقه عرب خواهان سنگ آهن ایرانی بودند و در صورتی که تحریم های ایران رفع شود، صادرات این کالا به کشورهای منطقه با توجه به مسئله حمل با صرفه تر است.

وی افزود: هزینه حمل و صادرات سنگ از بندر عباس به چین حدود 20 دلار است، در صورتی که این رقم برای کشورهای حاشیه خلیج فارس 10 دلار است. بنابراین ایرانی ها ترجیح می‌دهند محصول خود را به کشورهای همجوار بفروشند.

طهرانی تأکید کرد: هدف انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن گسترش همکاری با کلوپ خریداران سنگ آهن ایران در چین است و ما به دنبال تعامل با یکدیگر هستیم.

منبع: خبرگزاری فارس ، روزنامه دنیای اقتصاد ، خبرگزاری ایرنا

مطالب مشابه
دیدگاه ها