جایگاه ایران در سال های آینده چگونه خواهد بود؟

خبر دیگری که به نوعی با خبر قبلی پیوند دارد را باید در خبر سیاست‌ها و رایزنی‌های جدید هند درخصوص وضع عوارض صادراتی دانست. ماجرا از اینجا شروع می‌شود که از سپتامبر ۲۰۱۶ که صادرات سنگ‌ آهن از هندوستان شروع شد برای سنگ‌ آهن‌های با عیار ۵۸ به پایین تا انتهای سال ۲۰۱۷ هیچ گونه عوارض صادراتی وجود نداشت. در ادامه هندوستان برای سنگ‌ آهن با عیار ۵۸ درصد به بالا صادرات خود را متوقف کرد تا حداکثر این میزان سنگ‌ آهن مورد مصرف داخلی این کشور قرار گیرد.

در این باره این کشور در حال برنامه ریزی است که توقف صادرات از هندوستان برای عیار ۶۲ درصد به بالا باشد، یعنی هندوستان برای اینکه بتواند جایگاه بیشتری را برای صادرات سنگ‌ آهن داشته باشد به دنبال این است که توقف صادرات سنگ‌ آهن با عیار ۵۸ درصد به بالا را به عیار ۶۲ درصد به بالا منتقل کند تا حتی الامکان سهم بیشتری از بازار داشته باشد. این خبر مهم در حالی مخابره می‌شود که باعث شده صادرات سنگ‌ آهن از هندوستان در صورت تصویب این موضوع افزایش پیدا کند و تاثیر بسیار زیادی در کاهش صادرات سنگ‌آهن ایران نیز داشته باشد.

با توجه به اخبار مخابره شده که حکایت از سیاست‌گذاری‌های جدید کشورهای رقیب ایران درخصوص دستیابی به سهم بیشتر از صادرات سنگ‌ آهن دارد، باید گفت مبحث وضع عوارض صادراتی در سال ۱۳۹۷، عملا منطقی نیست به این دلیل که شرایطی که در بازار چین وجود دارد از یکسو و ایجاد زمینه‌هایی از سوی رقبای سنگ‌ آهن ایران در ارتباط با دستیابی به هدف صادرات بیشتر سنگ‌ آهن از سوی دیگر خود‌به‌خود باعث می‌شود سهم صادراتی سنگ‌آهن ایران روز به روز و سال به سال کمتر شود.

کارشناسان در این باره خبر می‌دهند که در صورت ادامه یافتن این مسیر و بی‌توجهی دولت به نگرانی‌های معدن‌کاران در مورد موضوع عوارض صادرات سنگ‌ آهن رتبه ایران در مسیر صادرات سنگ‌ آهن در سال‌های پیش رو تنزل بیشتری خواهد کرد.

ایران ششمین صادرکننده سنگ‌آهن به چین

کیوان جعفری طهرانی، کارشناس ارشد بازار‌های بین‌المللی معدن و فولاد در اینباره عنوان کرده بود: با توجه به اخبار مخابره شده که حکایت از سیاست‌گذاری‌های جدید کشورهای رقیب ایران درخصوص دستیابی به سهم بیشتر از صادرات سنگ‌آهن دارد، باید گفت مبحث وضع عوارض صادراتی در سال ۱۳۹۷، عملا منطقی نیست به این دلیل که شرایطی که در بازار چین وجود دارد از یکسو و ایجاد زمینه‌هایی از سوی رقبای سنگ‌آهن ایران در ارتباط با دستیابی به هدف صادرات بیشتر سنگ‌آهن از سوی دیگر خود‌به‌خود باعث می‌شود سهم صادراتی سنگ‌آهن ایران روز به روز و سال به سال کمتر شود.

طهرانی می گوید: اگر میانگین قیمت سنگ‌آهن در سال ۲۰۱۸ به زیر ۶۶ دلار تحویل چین برسد که احتمال آن بسیار زیاد است و قطعا خواهد رسید، عملا صادرات سنگ‌آهن دانه بندی معادن خصوصی ایران به‌طور کامل مشابه سال ۲۰۱۴ میلادی متوقف می‌شود، پس بحث پیرامون وضع عوارض صادراتی برای سال آینده بی معنا است.

وی ادامه داد: با روندی که پیش‌بینی می‌شود، معادن بخش دولتی و حتی خصوصی همچنان شانس بقای صادرات کنسانتره را در سال ۲۰۱۸ خواهند داشت. به عبارت دیگر ایران در سال ۱۳۹۷ عمدتا صادر‌کننده کنسانتره خواهد بود و صادرات سنگ‌آهن دانه بندی به ندرت و فقط در ماه‌های محدودی از سال به وقوع خواهد پیوست.مرکز تحقیقات مک کوئر در ۸ ژانویه ۲۰۱۸ پیش‌بینی کرد که میانگین قیمت سنگ‌آهن با عیار ۶۲ درصد در سال ۲۰۱۸ بین ۵۰ تا ۵۵ دلار و عدد دقیق‌تر‌ حدود ۵۲ دلار تحویل چین خواهد بود که این خود زنگ خطری برای صادرات سنگ‌آهن ایران است.

رشد قیمت ها قبل از عید شکوفایی

جعفری طهرانی در تحلیل روند قیمت سنگ اهن نیز گفت: بیشترین رشد قیمت در سال گذشته همزمان با عید شکوفه‌های چین و بعد از این عید رخ داد که در ماه فوریه بود که قیمت در آن بازه زمانی به ۹۴ دلار هم رسید، امسال شاهدیم که یک ماه زودتر این اتفاق افتاده است. عید شکوفه‌ها از ۱۵ فوریه شروع می‌شود و تا ۲۲ فوریه ادامه دارد.

 در این باره همیشه یک افزایش قیمتی قبل از تعطیلات سال نوی چینی داریم، ولی امسال و با شروع سال میلادی این افزایش قیمت به دلایل متعدد دیگری بیشتر از اندازه استاندارد است. به رغم مسائل کنترلی که در چین وجود دارد هنوز کاهش تولید فولاد (در پی محدود کردن فولادسازان برای کاهش ظرفیت‌های تولیدی) به شکل جدی دیده نشده و همچنین مشکلاتی در بندر هدلن به دلیل توفان در استرالیا ایجاد شده که این دو عواملی هستند که باعث ایجاد یک جو روانی شده‌اند و اجازه نمی‌دهد شاهد کاهش قیمت خیلی شدید باشیم (منظوراز شدید به میزان ۱۰ دلار است).

طبیعتا انتظار داریم که تا قبل از تعطیلات سال نوی چینی شاهد یک کاهش قیمت باشیم؛ به این دلیل که با جو روانی موجود هرچه به تاریخ ۱۵ فوریه نزدیک شویم (یک ماه تا تعطیلات سال نوی چینی زمان است) این جو روانی تعدیل شده و قیمت‌ها کاهش می‌یابند.

وی در بخشی از صحبت های خود آورده است که بر‌اساس آخرین اطلاعات دریافتی از گمرک چین، در پایان سال ۲۰۱۷ ایران بعد از کشورهای استرالیا، برزیل، آفریقای جنوبی، هندوستان و ‌اوکراین در جایگاه ششمین صادر‌کننده سنگ‌آهن به چین قرار گرفت، اگرچه جایگاه ایران طی سال ۲۰۱۷ ماه به ماه متغیر و متفاوت بود ولی معدل این جایگاه در انتهای سال ۲۰۱۷ برای ایران ششم بوده است.

منبع: فولاد نیوز