نمایش نوار ابزار

رایزن ایران در چین مطرح کرد: چشم انداز مطلوب ایران برای چینی ها

یکشنبه ۵ آذر ۱۳۹۶

رایزن جمهوری اسلامی ایران گفت: ایران یک مقصد خوب سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران چینی است.

سید رضا سید آقازاده، این دیپلمات ایرانی این سخنان را در مصاحبه با روزنامه آسیا اقیانوسیه (Asia Pacific Daily (APD)) و در حاشیه نهمین نمایشگاه سرمایه گذاری خارجی چین اعلام کرد. متن مصاحبه ایشان در دو بخش تقدیم می گردد.

وی در این مصاحبه درباره زمینه های همکاری اصلی، بنگاه های بزرگ، سیاست های ترجیحی ایران درقبال سرمایه گذاران چینی و هدایت سرمایه گذاران چینی به بازار ایران به ویژه پس از عقب نشینی سازمان ملل متحد از تحریم ها علیه ایران در ژانویه 2016 به گفتگو پرداخته است.

سیدآقازاده گفت: ایران دومین تامین کننده بزرگ نفت جهان است و این کشور دارای منابع و ذخایر طبیعی دیگری نیز است. به گفته وی منابع و ذخایر موجود در ایران را نمی توان در هیچ کجای دنیا پیدا کرد.

ایران منابع انرژی و منابع معدنی فراوانی دارد که باعث شده ایران مکان مناسبی برای توسعه صنایع انرژی و صنایع وابسته مانند سیمان باشد.

سید آقازاده گفت: این ها زمینه هایی است که شرکت های چینی می توانند در آنها سرمایه گذاری کنند. شرکت های ایرانی می توانند این محصولات را در ایران تولید کرده و نه فقط در بازار داخلی بلکه در بازارهای بین المللی ازجمله چین به فروش برسانند.

رایزن ایران ادامه داد: برخی شرکت های چینی مشارکت و همکاری خود را با شرکت های ایرانی در زمینه های نفت، معدن و سیمان آغاز کرده اند.
رایزن ایران گفت: علاوه بر این، ایران تولید گاز نیز دارد و براساس این مزیت نسبی می تواند محصولات بسیاری تولید و آنها را به کشورهای خارجی صادر نماید. همچنین سرمایه گذاری صنعتی یکی دیگر از حوزه هایی است که ایران و چین می توانند در آنها فعال شود. فراموش نکنیم که چین بزرگترین کشور تولیدکننده ماشین آلات و تجهیزات صنعتی و معدنی در جهان است که این مزیت می تواند سبب تعریف پروژه های صنعتی و معدنی سودمند برای هر دو طرف شود.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود نیز به طرح «ابتکار عمل کمربند و جاده» Road & Belt Initiative که یکی از طرح های بزرگ چین است اشاره کرد و گفت: این طرح به نفع تمامی کشورهایی است که در طول مسیر این پروژه قرار دارند. این طرح سرمایه گذاری ها و بهبود زیرساخت های منطقه را در هم می آمیزد و به یکدیگر گره می زند.

در ادامه وی اقدام بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیا (AIIB) را به عنوان راهکار بهبود بخشیدن به این طرح عنوان کرد.

سید آقازاده ادامه داد: هنگامی که ایران این ارتباطات زیرساختی را داراست پایه محکمی برای تغییر محصولات و بهره گیری از محصولات دو طرف و انتقال سرمایه گذاری به طور موثر در این کشورها را ایجاد می نماید.

وی افزود: استفاده از قوانین بازار و قانون سرمایه گذاری در ایران برای همه کشورها سودمند خواهد بود. همچنین ایران یکی از شرکای مهم حمایت از «طرح ابتکار عمل کمربند و جاده» است.

سید آقازاده افزود: همانطور که می دانیم از زمان باستان، ایران و چین از طریق جاده ابریشم به یکدیگر متصل بودند.

در حال حاضر جاده ابریشم به بسیاری از کشورهای دیگر نیز که قبلا با یکدیگر ارتباطی نداشتند، گسترش یافته و این به معنای آن است که فرصت های سرمایه گذاری و فرصت های تجاری زیادی برای کشورهای درگیر این طرح وجود دارد. اما این موضوع نیازمند همکاری و زمینه های کاری بیشتر برای توجه بیشتر این کشورها و یافتن پروژه هایی است که به نفع همه آنهاست، که البته نیازمند مذاکرات و گفتگوی بیشتر بین کشورها است.

مطالب مشابه
دیدگاه ها